czekolada z dobrym składem

Jaka powinna być czekolada z dobrym składem?

Czekolada z dobrym składem powinna zawierać dobre składniki i nie mieć zbędnych dodatków. Najlepiej, aby skład był prosty i czytelny. Jak można odróżnić dobre składniki od tych mniej korzystnych dla zdrowia?

Na pewno warto zrezygnować z niektórych barwników, sztucznych aromatów, konserwantów oraz genetycznie modyfikowanych dodatków sojowych. Ważnym i dobrym składnikiem jest kakao. Im jest go więcej w składzie, tym lepiej, jednak należy pamiętać, że ważne są również pozostałe dodatki. Czekolada o zawartości 50% kakao może mieć drugie 50% składników wykazujących negatywny wpływ na zdrowie. Dlatego im wyższa zawartość kakao, tym lepiej. W czekoladzie z dobrym składem nie znajdziemy również żadnych sztucznych aromatów, ani barwników, czy emulgatorów. Krótki i prosty skład świadczy o dobrej jakości produktu.

Dlaczego czekolada to samo zdrowie?

Kakao jest podstawowym składnikiem czekolady. Im wyższa zawartość tego produktu, tym lepiej. Dwie tabliczki tygodniowo ciemnej czekolady znacząco zmniejszają zagrożenie udarem mózgu dzięki zawartości flawonoidów, które mają właściwości antyoksydacyjne i pomagają zapobiegać tej chorobie. Spożywanie czekolady zmniejsza ryzyko pojawienia się zakrzepów krwi, a to wpływa na spadek ryzyka zawału serca. Flawonoidy pozytywnie wpływają na koncentrację. Kakao jest bogate w składnik, którym jest pentamer. Wpływa na zmniejszenie zdolności do rozprzestrzeniania się komórek nowotworowych w organizmie. Przeciwutleniacze, które zawiera gorzka czekolada, ochraniają komórki przez uszkodzeniami przez wolne rodniki.

Wystarczy jeść 1-2 kostki gorzkiej czekolady dziennie, aby odczuć jej dobroczynny wpływ na organizm. Wzmacnia naczynia krwionośne i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Flawonoidy, poza zapobieganiem chorobom krążenia (m.in. udarom i zawałom serca), zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych oraz infekcji. Magnez, w który jest wyjątkowo bogata gorzka czekolada, ma pozytywny wpływ na pracę mięśni i mózgu. Gorzka czekolada zawiera średnio aż 165 mg magnezu w 1 tabliczce 100 g. Pirazyna zawarta w czekoladzie zwiększa zdolność koncentracji. Teobromina z kolei ma łagodzący wpływ na kaszel, co może być ciekawostką.

Czekolada jest pożywieniem o dużej wartości energetycznej. Może to być nawet 540 kcal w 100 g produktu, co skłania do zachowania umiaru podczas jedzenia czekolady. Kostka lub dwie dziennie będzie optymalną ilością, aby cieszyć się z jej dobroczynnych właściwości.

Jaka czekolada jest najzdrowsza?

Najzdrowsza czekolada jest ciemna i powinna zawierać 70-99% kakao. Znajduje się w niej najwięcej błonnika, magnezu i antyoksydantów. Czekolada deserowa zawiera 50-70% kakao. W czekoladzie mlecznej zawartość tego składnika wynosi 25-50%. Zawiera dużo cukru, tłuszczu, mleko w proszku lub śmietankę. Zdrowa czekolada to taka, w której lista składników jest krótka i zawiera: kakao (ziarna kakaowca lub miazgę kakaową), cukier (lepszy jest trzcinowy) oraz dodatki, np. chili, mięta, skórka pomarańczowa, trawa cytrynowa.

Najzdrowsza czekolada powinna mieć 70-99% zawartości kakao w postaci miazgi kakaowej. Poza tym dobra czekolada charakteryzuje się błyszczącą powierzchnią, jest twarda i nie wygina się. Podczas łamania wydaje charakterystyczny trzask, a miejsce przełamania jest gładkie i błyszczące. Dobra czekolada powinna chrupać podczas gryzienia. Tłuszcz kakaowy, który znajduje się w gorzkiej czekoladzie nie powinien mieć więcej niż 5% zawartości tłuszczów roślinnych. Najczęściej stosowany jest tłuszcz palmowy albo masło shea. Najlepiej unikać czekolad, które mają dodatek innych tłuszczy roślinnych niż kakaowy. Ilość cukru jest zależna od rodzaju czekolady oraz zawartości masy kakaowej. Czekolada gorzka ma blisko dwa razy mniejszą zawartość cukru niż mleczna. Im więcej masy kakaowej, tym mniej cukru w składzie. Najlepiej unikać czekolad wzbogaconych o polirycynooleinianem poliglicerolu, czyli emulgator E476. Jest często spotykany w składzie czekolady mlecznej i jest tańszym zamiennikiem składników wysokiej jakości.

Biała czekolada jest mieszanką cukru, tłuszczu oraz aromatów. Zawiera śladową ilość kakao, około 1%. Nie ma pozytywnego wpływu na zdrowie i lepiej jej unikać. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku czekolad nadziewanych, ponieważ truskawkę na opakowaniu udaje burak w składzie oraz sztuczne aromaty. Poza tym zawiera znaczną ilość emulgatorów, konserwantów, tłuszczy roślinnych, regulatorów kwasowości.

Czego nie powinna zawierać czekolada z dobrym składem?

Do wytworzenia czekolady nie powinno się używać dużej ilości składników. Tak naprawdę do otrzymania tego produktu wystarczą dwie rzeczy: ziarno kakaowe oraz cukier. To pozwoli na uzyskanie czekolady gorzkiej. Dodatek masła kakaowego, który jest naturalnym tłuszczem nada kremowej konsystencji. Dodatek mleka umożliwi wyprodukowanie czekolady mlecznej.

Emulgatory są związkami chemicznymi, które zwiększają trwałość konsystencji danego produktu. Obniżają koszty produkcji i wspomagają produkcję maszynową. Najczęściej wykorzystuje się lecytynę sojową lub jej zamienniki. Zwiększa odporność czekolady na rozpuszczenie. Lepiej unikać tego produktu w składzie.

Naturalne aromaty podkreślają smak czekolady. Producenci korzystają również z ich sztucznych odpowiedników. Mają naśladować naturalne smaki, są tanie i łatwe do pozyskania, w przeciwieństwie do aromatów naturalnych. Lepiej unikać sztucznych aromatów.

Olej palmowy jest tani i niezbyt smaczny. Stosuje się go jako zamiennik naturalnego masła kakaowego. Jego obecność w składzie świadczy o niskiej jakości czekolady. Może znajdować się również pod postacią masła shea albo tłuszczu palmowego. Produkty z jego zawartością lepiej omijać.

Wanilia często jest wykorzystywana, aby zamaskować nieprzyjemny smak przypalonych ziaren kakaowych. Prawdziwa wanilia ma słodki smak i może być ciekawym dodatkiem, ale tylko do czekolady dobrej jakości. W przeciwnym razie lepiej unikać jej w składzie.

Czekolada z dobrym składem

Czekolada z dobrym składem to taka, która ma małą ilość składników. Powinna mieć możliwie najwyższą zawartość kakao i nie zawierać zbędnych dodatków, które mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie. Warto wybierać czekoladę gorzką, która jest najkorzystniejsza dla organizmu. Regularne spożywanie niewielkich ilości tego produktu będzie miało dobry wpływ na wzmocnienie zdrowia.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.