bezglutenowa czekolada na ladzie

Czekolada w diecie bezglutenowej. Czy istnieje bezglutenowa czekolada?

Podstawowym założeniem diety bezglutenowej jest eliminacja glutenu i produktów zawierających gluten. Dieta bezglutenowa jest bezwzględnym wskazaniem w przypadku choroby trzewnej, zwanej inaczej celiakią. Zdarza się również, że decydujemy się na dietę bezglutenową z innych przyczyn. Powodem może być nietolerancja glutenu, nieceliakalna nadwrażliwość na gluten lub po prostu złe samopoczucie po spożyciu pokarmów bogatych w kompleks białek zwanych glutenem. Dieta bezglutenowa jest dietą eliminacyjną. Czy jest w niej miejsce na takie produkty jak czekolada? Oczywiście! W tym wypadku najlepszym wyborem jest bezglutenowa czekolada. 

Kakao a gluten  

Glutenem nazywamy kompleks białek: proliny i kwasu glutaminowego określanych jako prolaminy. Produktami o najwyżej zawartości glutenu są zboża takie jak: 

  • pszenica,
  • orkisz, 
  • jęczmień, 
  • żyto, 
  • pszenżyto i inne hybrydy zbóż, 
  • owies. 

Od zawartości glutenu zależy m.in. wartość wypiekowa mąki. Ciasto zawierające mąkę glutenową jest bardziej sprężyste, plastyczne i podatne na formowanie. Według FAO oraz WHO za produkty bezglutenowe uznaje się te, w których zawartość glutenu jest mniejsza niż 20 ppm (20 mg/kg). Produkty niezawierające glutenu standardowo oznacza się logo z przekreślonym kłosem. Producentów żywności, którzy chcą wytwarzać produkty i półprodukty bezglutenowe bezwzględnie powinni zadbać o bezpieczeństwo linii technologicznej i zabezpieczyć się przed ryzykiem zanieczyszczenia żywności glutenem pochodzącym z linii produkcyjnej produktów zawierających gluten. Najlepszą praktyką w tym wypadku jest całkowite podporządkowanie przetwórstwa jedynie dla roślin i zbóż bezglutenowych. 

Na oficjalnej liście produktów przeciwwskazanych w diecie bezglutenowej próżno szukać kakao. Dlaczego? Kakao jest produktem naturalnie bezglutenowym, jednak w przypadku czekolady i wyrobów czekoladowych głównego winowajcy, czyli glutenu nie szukamy w kakao. W przypadku przemysłu wyrobów czekoladowych dochodzi do ryzyka zanieczyszczenia kakao mąką pszenną lub innymi surowcami zawierającymi gluten. Zazwyczaj są to śladowe ilości, ale w przypadku osób, które powinny bezwzględnie wyeliminować ze swojej diety białka glutenu, nawet taka ilość może nieść za sobą przykre konsekwencje. W tym wypadku warto zainteresować się produktem, jakim jest bezglutenowa czekolada, która jest w pełni bezpieczna dla osób na beglutenowej diecie eliminacyjnej. 

A co z czekoladą białą? Czy jest bezpieczna?  

Glutenu oficjalnie nie zawierają substancje z których wytwarzana jest czekolada, a więc miazga kakaowa, tłuszcz kakaowy ani mleko, bez względu na to czy jest to mleko tradycyjne czy mleko w proszku, będące często składnikiem wykorzystywanym przy produkcji czekolad mlecznych. Oznacza to, że czekolady gorzkie, mleczne oraz pozostałe teoretycznie nie powinny zawierać glutenu. W przypadku, gdy dojdzie do zanieczyszczenia informacja ta powinna zostać umieszczona na etykiecie przez producenta czekolady. 

Pamiętajmy, że pomimo tego, że tradycyjna „ciemna” czekolada nie zawiera w swoim składzie substancji wskazujących na obecność glutenu niebezpiecznego dla osób chorujących na celiakię lub eliminujących gluten z innych powodów zdrowotnych, warto czytać składy oraz wybierać produkty oznaczone logiem przekreślonego kłosa. W tym wypadku, zgodnie z poprzednim akapitem, aby wyeliminować ryzyko, że produkt zanieczyszczony jest glutenem, najbezpieczniejsza będzie czekolada bezglutenowa. 

A co z białą czekoladą? Jej skład jest przecież nieco inny niż tradycyjna czekolada. Tutaj sprawa wygląda podobnie jak w przypadku czekolad gorzkich czy mlecznych. W składzie białej czekolady znajdziemy cukier, tłuszcz kakaowy, mleko w proszku, serwatka w proszku, jogurt w proszku i emulgator – lecytynę sojową, czyli produkty naturalnie wolne od zawartości glutenu. W rzeczywistości czekolada biała może jednak zawierać niewielkie ilości glutenu. Powodem jest, tak jak wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, ryzyko zanieczyszczenia glutenem. Czekolady produkowane są zazwyczaj na dużych halach, na których producent może wytwarzać nie tylko wyroby czekoladowe, ale również ciastka, wafelki, płatki śniadaniowe z dodatkiem czekolady, które produkowane są ze zbóż zawierających gluten. Również w tym wypadku najbezpieczniejszym wyborem będzie bezglutenowa czekolada. Obecnie na rynku dostępna jest cała gama produktów wśród której każdy znajdzie coś dla siebie. 

Jak analizować skład czekolad bezglutenowych? 

Zarówno jak w przypadku czekolad tradycyjnych, tak i w przypadku czekolad bezglutenowych zasada jest prosta: wybieramy produkty zawierające jak najwyższą ilość kakao. Kolejną sprawą, nie mniej istotną, jest zawartość kalorii i cukru w tabliczce czekolady. Bez względu na to, czy dbasz o linię, czy nie czekolada jest nadal produktem wysoko przetworzonym i chociaż szaleją za nią nie tylko dzieci, dorośli również, to powinna być spożywana z umiarem. Nie ma nic złego w kilku kostkach dobrej czekolady, ale cała tabliczka może już znacznie zachwiać naszym bilansem kalorycznym oraz intensywnie pobudzić trzustkę do pracy. 

Wracając do zawartości kakao, przyjmuje się, że najlepszą wartością jest zawartość 85% kakao i więcej. Na rynku czekolad bezglutenowych można zaleźć produkty o zawartości kakao w granicach 40-85%. Tendencją jaką można zauważyć jest liniowa zależność między zawartością kakao a kalorycznością. Im większa zawartość kakao w czekoladzie tym większa kaloryczność produktu. Oczywiście należy traktować to z przymrużeniem oka, ponieważ zawsze lepiej wybrać dobrą jakościowo czekoladę. Oprócz zawartości kakao, czytając etykietę, powinniśmy zwrócić uwagę na skład. Generalnie im krótszy, tym lepszy. Warto również zwrócić uwagę na zawartość cukru, najlepiej w porcji produktu. Patrząc na zawartość w 100 gramach łatwo źle oszacować jego zawartość w porcji. Analizując składy bezglutenowych czekolad można wnioskować, że na rynku jest wiele produktów, o różnym stopniu jakości, dlatego podstawą jest analiza etykiety przed zakupem. 

Podsumowanie 

Pomimo tego, że dieta bezglutenowa jest dietą eliminacyjną, nie ma powodu, aby wykluczać z niej czekoladę. Można pokusić się o stwierdzenie, że tradycyjne czekolady są bezpieczne dla osób z nietolerancją gluteny oraz chorych na celiakię. Jednak ze względu na specyfikę produkcji wciąż może dochodzić do zanieczyszczenia produktów glutenem, co może być szczególnie niebezpieczne dla osób, którym nawet śladowe ilości glutenu są w stanie poważnie zaszkodzić. Dlatego aby wykluczyć ryzyko nieprzyjemnych objawów najbezpieczniejszym wyborem jest czekolada bezglutenowa, którą bez problemu znajdziemy w supermarketach. Pamiętajmy, że przy zakupie warto zwrócić uwagę na skład produktu oraz oznaczenie logiem przekreślonego kłosa. Oznacza to, że produkt jest certyfikowany jako bezglutenowy. 

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.