gorzka czekolada cukier

Gorzka czekolada z cukrem czy bez?

Zapewne każdemu znany jest smak czekolady w różnych jej odmianach: mlecznej, białej, deserowej, czy gorzkiej. Najzagorzalsi wielbiciele słodkości skosztowali być może nawet czekolady różowej, która dość niedawno pojawiła się na naszym rynku. Niektórzy sięgając po swoją ulubioną tabliczkę kierują się wyłącznie smakiem, dla innych ważna jest także wartość zdrowotna produktu. Pod tym drugim względem najlepsze walory posiada czekolada gorzka, aczkolwiek i w niej obecna jest pewna ilość cukru. Dobra wiadomość jest jednak taka, iż w porównaniu z innymi gatunkami czekolady zawiera go ona znacznie mniej. Druga korzyść tkwi w prozdrowotnych właściwościach gorzkiej czekolady. Bardziej wymagający klienci mogą również wybrać jej naturalną wersję bezcukrową.

Jedzmy gorzką czekoladę – na zdrowie!

O korzyściach wynikających ze spożywania gorzkiej czekolady mówią liczby. 100-gramowa tabliczka zawiera bowiem aż 228 mg magnezu – jednego z najważniejszych dla człowieka minerałów. To 8-krotnie więcej niż uzyskalibyśmy dzięki zjedzeniu banana o wadze 100 g. Co ciekawe, podana porcja dostarcza nam również 11 g błonnika, czyli prawie 2 razy tyle co kasza gryczana (ok. 6 g). Ciemna czekolada jest ponadto cennym źródłem potasu, fosforu, wapnia i cynku. Choć każda tabliczka to jakieś 500 kilokalorii nie warto rezygnować z konsumpcji tej odmiany czekolady. W jej 100 g obecne jest zaledwie 2 mg cholesterolu wobec 1218 mg kwasów omega-6 i znacznych ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, które redukują poziom złego cholesterolu LDL. To doskonały wybór również dla cukrzyków i osób z hiperglikemią, ponieważ w produkcie jakim jest gorzka czekolada, cukier stanowi dużo mniejszą część receptury (max 30%) niż ma go czekolada mleczna (ok. 60%) oraz biała (ok. 70%).

Jeszcze lepszym wskaźnikiem jest tutaj wartość indeksu glikemicznego (IG), który wynosi odpowiednio:

  • czekolada gorzka – 22
  • czekolada mleczna – 43
  • czekolada biała – 44

Dobroczynne właściwości ciemnej czekolady związane są także ze znaczną obecnością przeciwutleniaczy, jakimi są polifenole i flawonole. Substancje te pohamowują aktywność wolnych rodników odpowiedzialnych za rozwój wielu chorób i szybsze starzenie się organizmu. Badania naukowe dowodzą, iż regularne spożywanie przeciwutleniaczy znacząco zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwory, miażdżycę, cukrzycę; a także zapobiega chorobom oczu (np. zaćmie, czy zwyrodnieniu plamki żółtej) oraz chorobom neurodegeneracyjnym, jak choroba Parkinsona lub Alzheimera.

Najwięcej pożytecznego wpływu czekolady na ludzki organizm wynika jednak z wysokiej zawartości w niej epikatechin, które regulują tempo wytwarzania tlenku azotu, wzmacniają odporność oraz wykazują działanie przeciwzapalne.

Dlaczego czekolada gorzka bez cukru jest lepsza od gorzkiej klasycznej?

Prozdrowotna wartość bezcukrowej czekolady to nie tylko efekt braku sacharydu, który pozbawia organizm licznych korzyści związanych z jej spożywaniem. Chodzi jeszcze o to, że do wyprodukowania niezawierającej białego cukru tabliczki używa się więcej kakao. Dlatego właśnie najbardziej przystępnym źródłem wspomnianych epikatechin jest gorzka czekolada bez cukru. Rozrzedza ona bowiem krew, zapobiegając zakrzepom. Już zjedzenie kilku kostek dziennie pomaga o 37% zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób serca- twierdzą naukowcy z Cambridge University. Z kolei według doniesień badaczy Instytutu Karolinska ze Szwecji, którego kolegium przydziela Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny, spożywanie 63 g tej odmiany czekolady w ciągu tygodnia ogranicza zagrożenie udaru u mężczyzn o 17%.

Wysoka zawartość kakao to jednocześnie większa ilość magnezu oraz takich związków, jak tryptofan, serotonina i fenyloetyloamina. Substancje te korzystnie oddziaływają na nasz układ nerwowy, polepszając funkcje poznawcze u osób starszych. Świadczą o tym wyniki badania przeprowadzonego przez Giovambattista Desideri z włoskiego Uniwersytetu L’Aquila.

Warto wiedzieć, że na obecną chwilę tylko gorzką czekoladę wytwarza się z wykorzystaniem 100% naturalnego cukru. Jest on otrzymywany z białej miazgi okrywającej nasiona kakaowca, dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii produkcji. Niestety metoda ta nie znajduje użyteczności w przypadku innych gatunków czekolady. Zarówno czekolada mleczna bez cukru, podobnie jak biała są wyrabiane z dodatkiem cukrowych zamienników,  ksylitolu lub erytrolu.

Jeśli chcesz poznać inne słodycze bezcukrowe, zapraszamy do naszego artykuły na ten temat.

Czy w produkcie gorzka czekolada cukier szkodzi bardziej niż w mlecznej light?

Na koniec należy jeszcze rozprawić się z kilkoma mitami na temat czekolady.

Jednym z nich jest obecne w świadomości co niektórych konsumentów  przekonanie o większej wartości zdrowotnej produktów z oznaczeniem light, nazywanych także dietetycznymi. Dość często zabieg ten stosuje się w przypadku czekolad, zawierających rzekomo  0% cukru. Nie analizując podanego na etykiecie składu czekolady, łatwo przeoczyć, że biały cukier został tutaj zastąpiony szkodliwym słodzikiem. Zazwyczaj taki produkt zawiera również większą ilość tłuszczu dodawanego w celu zachowania smaku. Ostatecznie jego wartość kaloryczna wzrasta do blisko 600 kilokalorii.

nne nieprawdziwe mniemanie. Czekolada biała bez cukru posiada tak samo cenne właściwości jak gorzka, tylko nie ma w swoim składzie barwnika. Nic bardziej mylnego. Żadna czekolada nie zawiera barwnika, a ciemny kolor wyrobu świadczy o obecności miazgi kakaowej.

Niezgodne z prawdą jest również przeświadczenie, iż czekolada mleczna jest zdrowa z uwagi na znaczną zawartość mleka będącego źródłem wapnia i innych cennych mikroelementów. W rzeczywistości udział suchej masy mlecznej w tego rodzaju produkcie wynosi około 15-20% procent przy znacznie większej ilości cukru i tłuszczu kakaowego.

Lubiana przez większość z nas czekolada występuje w kilku odmianach, wśród których najwięcej dobroczynnych właściwości posiada czekolada gorzka. Uwarunkowane jest to wysoką zawartością kakao, a zarazem dużo mniejszą obecnością cukru. Wielu producentów przedstawia niektóre swoje wyroby jako całkowicie pozbawione białego cukru, klasyfikując je jako czekolady dietetyczne lub tez w wersji light. Warto być jednak świadomym, iż współczesna technologia daje taką możliwość jedynie w przypadku gorzkiej czekolady, gdzie naturalny cukier pozyskiwany jest z miazgi nasion kakaowca. Inne dostępne na rynku czekolady bez cukru, jak mleczna lub biała, zawierają po prostu jego zamienniki.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.