słodycze dzieci

Słodycze i dzieci – co kupować dzieciom, a czego unikać?

Dzieci uwielbiają słodkości i bezustannie pragną po nie sięgać. Na atrakcyjność słodyczy wpływa ich słodki smak, kolor oraz opakowanie. Nie wszystkie wyroby słodkie są dobrym wyborem dla dzieci — mogą zawierać konserwanty lub wzmacniacze smaku. Podpowiemy, jak wybierać słodycze dla dzieci, aby smakowały maluchom, dostarczały im witamin i soli mineralnych oraz błonnika, a przy tym nie zawierały ogromnych ilości cukru i utwardzonego tłuszczu.

Czego nie powinny zawierać dobre słodkości?

Słodycze, po które warto sięgać, w swoim składzie nie zawierają sztucznych barwników, konserwantów oraz wzmacniaczy smaku. A cukier nie powinien być na pierwszym miejscu. Warto unikać również produktów, w których znajdują się utwardzane tłuszcze roślinne, np. olej palmowy. Nadmiar cukru w wyrobach dla dzieci może być przyczyną otyłości, psucia się zębów, gwałtownych skoków i spadków poziomu cukru we krwi, może wpływać też na samopoczucie malucha i powodować nadpobudliwość. Tłuszcze trans, czyli substancje mocno przetworzone i utwardzane mają działanie prozapalne. Obniżają odporność dziecka na choroby, osłabiając działanie układu odpornościowego.

Podsumowując, wartościowe słodycze dla dzieci w swoim składzie nie powinny zawierać:

  • konserwantów,
  • wzmacniaczy smaku,
  • sztucznych barwników,
  • sztucznych aromatów,
  • utwardzonego tłuszczu trans,
  • ogromnych ilości cukru.

Warto pamiętać, że po słodycze, które nie zawierają powyższych składników, można sięgać nieco częściej. To z pewnością jest dobrą wiadomością dla maluchów oraz dla ich rodziców.

Co znajduje się w polecanych dzieciom słodyczach?

Dobre słodycze dla maluchów mają prosty skład. Polecamy przyjąć tę zasadę — im mniej składników w produkcie, tym jest on bardziej wartościowy dla dziecka. Jeszcze lepiej jest sięgać po słodkości naturalnego pochodzenia, czyli te wytworzone na bazie owoców, bakalii lub surowego kakao. W polecanych produktach o słodkim smaku występują:

  • liofilizowane owoce,
  • pełnoziarniste zboża,
  • bakalie — orzechy, słodkie daktyle, rodzynki, żurawina,
  • suszone owoce,
  • słodkie glikozydy stewiolowe jako naturalny zamiennik cukru.

Powyższe składniki są bogatym źródłem zdrowego tłuszczu, minerałów, witamin oraz cennego dla dziecka błonnika, taki skład sprawia, że warto sporadycznie sięgać po słodycze. Dzieci będą zachwycone słodkim smakiem, a rodzice mogą być spokojni o dietę swojej pociechy.

Słodkości z dodatkiem bakalii oraz suszonych owoców są dość kaloryczne, ale również sycące. To idealna przekąska do szkoły. Batoniki energetyczne o prostym i sprawdzonym składzie dostarczają dziecku energii, są źródłem wielu cennych witamin oraz zdrowych kwasów tłuszczowych.

Błonnik, czyli nierozpuszczalne włókno roślinne, wpływa pozytywnie na mikroflorę jelitową, pomaga zwalczać stany zapalne w organizmie oraz reguluje pracę jelit. Warto przemycać błonnik we wszystkich daniach, również w słodkich przekąskach.

Produkty spożywcze, które zawierają spore ilości kakao, są polecane dla dzieci. Kakao to doskonały antyoksydant, bogate źródło żelaza, magnezu, potasu oraz witamin z grupy B. Kakao dodaje energii, łagodzi stany zapalne oraz wprowadza w dobry nastrój, dzięki obecności tryptofanu. Powiedzenie, że czekolada to idealne lekarstwo na smutek i stres — ma sens. Magnez oraz tryptofan przyczyniają się do poprawy nastroju, łagodzą skutki stresu. Wybierając czekoladę dla dzieci lepiej sięgać po produkty z wysoką zawartością masy kakaowej, a małą zawartością cukru. Gorzka czekolada to polecane przez dietetyków słodycze. Dzieci na początku mogą nie lubić jej smaku, ale warto przemycać ten wyrób do ich diety.

Zamienniki cukru w słodyczach

W słodyczach za słodki smak odpowiada zazwyczaj cukier. Niekiedy producenci korzystają z kilku rodzajów cukru. Zwykle jest to glukoza, fruktoza, często syrop glukozowo-fruktozowy. Niektóre produkty mogą być dosładzane galaktozą, laktozą lub maltozą. W naturalnych słodyczach za słodki smak mogą odpowiadać jedynie owoce. Przykładem są batony z dodatkiem suszonych daktyli lub liofilizowanych malin. Słodki smak można uzyskać również poprzez dodatek soków owocowych, np. soku jabłkowego, winogronowego lub porzeczkowego.

Glikozydy stewiolowe są coraz częściej obecne w produktach spożywczych. Stewia to roślinna zielna, z której udało się wyodrębnić substancje nawet kilkadziesiąt razy słodsze od cukru spożywczego. Naturalne pochodzenie związku chemicznego, jakim jest glikozyd stewiolowy, pozwala na dosładzanie przetworów oraz napojów. Substancje zawarte w stewii nie podnoszą poziomu cukru we krwi, nie są źródłem kalorii oraz nie odpowiadają za powstawanie próchnicy.

Miód to również popularny zamiennik białego cukru. Można spotkać go jako źródło słodkości w deserach, napojach oraz w słodyczach dla dzieci. Miód jest produktem odzwierzęcym, składa się z mieszanki cukrów prostych, w tym z glukozy oraz z fruktozy. Poza cukrami miód zawiera cenne kwasy organiczne, pyłek kwiatowy oraz witaminy i minerały. Tego produktu powinny jednak unikać osoby mające alergie na produkty pszczele.

Na rynku znajdują się również inne zamienniki cukru. Radzimy unikać wszystkich słodzików, typu aspartam, acesulfam K, sukraloza. Jako zamienników białego cukru używa się też erytrytolu i ksylitolu. Słodycze na ksylitolu są pewnym rozwiązaniem problemu słodyczy dla dzieci. Polecamy jednak sięgać po produkty, które nie zawierają dodatków cukru, czyli są słodkie same w sobie dzięki owocowym i orzechowym dodatkom.

Jak widać, słodycze nie muszą być kaloryczne, obfite w biały cukier i tłuszcze utwardzone. Z powodzeniem można znaleźć wartościowe słodycze dla dzieci, które zaspokoją ochotę na coś słodkiego i zapewnią spokojną głowę rodzicom. Co więcej, niektóre produkty mogą być cennym uzupełnieniem diety w przeciwutleniacze, minerały oraz w błonnik.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.