nietuczące słodycze

Nietuczące słodycze – 6 pomysłów na desery, na które można pozwolić sobie bez wyrzutów sumienia

Nietuczące słodycze – czy to jest w ogóle możliwe? Większości z nas słodycze kojarzą się bowiem z kaloriami, których nadprogramowa ilość powoduje tycie. I jest w tym wiele prawdy, ponieważ dietetycy zgodnie podkreślają, że spożywanie dużej ilości cukru negatywnie wpływa na przemianę materii i jest przyczyną wielu chorób. Jednak istnieje alternatywa dla słodyczy. W tym tekście wskazujemy kilka pomysłów na nietuczące desery, które sprawdzą się idealnie u osób, które nie wyobrażają sobie życia bez odrobiny słodkości.

Słodycze to słabość dla wielu osób. Nie każdy potrafi sobie ich odmówić, ale warto pamiętać o zachowaniu umiaru, ponieważ nadmiar cukru w diecie powoduje tycie, a także poważne problemy zdrowotne – na czele z próchnicą zębów, nadciśnieniem, chorobami serca itd. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca aby cukier w produktach spożywczych po które sięgamy na co dzień wynosił nie więcej niż 10% dziennej dawki kalorii. Co jednak zrobić gdy najdzie nas ochota na „coś słodkiego”? Warto wówczas sięgnąć po zdrowszą wersję słodyczy. Oto kilka propozycji. 

1. Nietucząca słodycz, czyli galaretka domowej roboty

Wiele osób chętnie sięga po galaretki, które są łatwe i szybkie w przygotowaniu, a do tego dosyć tanie. Jednak te, które kupujemy w sklepie zawierają w większości cukier, a to nie jest najlepsza wiadomość dla osób, które zwracają uwagę na ilość kalorii. Dlatego dobrą alternatywą jest wykonane własnych galaretek w domu, na bazie mocnej, owocowej herbaty, którą można posłodzić niskokalorycznym słodzikiem, a następnie dodać do niej żelatynę. Za normę uważa się 3 łyżeczki żelatyny na pół litra herbaty. Aby deser smakował jeszcze lepiej do galaretki można dodać ulubione owoce sezonowe.

2. Smaczne i pachnące latem sorbety owocowe

Sorbety owocowe są bardzo zdrowe, a ponadto pyszne. To idealne nietuczące słodycze. Można je bez problemu przygotować w warunkach domowych, ponieważ wystarczy obrać wybrane owoce, np. mango, usunąć pestki, pokroić je, a następnie wrzucić do blendera. Do sorbetu należy dodać sok – np. z połowy limonki, a także niewielką ilość wody i słodzik w płynie. Gotowy sorbet należę zblendować, a następnie przełożyć do plastikowego pojemniczka i umieścić w zamrażalniku na kilka godzin, a najlepiej na całą noc. Sorbet owocowy to świetna alternatywa dla słodyczy, które kupuje się w sklepie, a także sposób by zatrzymać smak lata w swojej kuchni.

3. Jogurt naturalny z owocami, bakaliami i posypką czekoladową

Jogurt naturalny jest bardzo zdrowy, a ponadto jego regularne spożywanie pozytywnie wpływa na metabolizm. Nie każdy lubi jednak jego smak, dlatego warto dołożyć do niego ulubione owoce, musli lub bakalie. W sklepach można znaleźć też jogurty owocowe w wersji light, które zawierają znacznie mniej cukru i są dobrą propozycją dla osób, które nie przepadają za smakiem jogurtu naturalnego. Dodatkowo taki deser można posypać startą, gorzką czekoladą o wysokiej zawartości kakao.

4. Domowe ciasto – szarlotka

Domowa szarlotka to idealny wybór dla osób, które nie wyobrażają sobie popołudniowej kawy bez dodatku „czegoś słodkiego”. Szarlotka w większości składa się z jabłek, a do jej przygotowania można użyć zdrowego, brązowego cukru lub np. zamiennika w postaci stewii. Oprócz tego, że szarlotka jest pyszna, jest również bardzo zdrowa, ponieważ zawiera niskokaloryczne jabłka. Szarlotka to fantastyczny przykład nietuczącej słodkości.

5. Suszone owoce 

Suszone owoce, np. śliwki lub żurawina są dosyć kaloryczne, jednak zawierają cenne składniki mineralne i witaminy, które wpływają pozytywnie na przemianę materii. Dlatego, jeśli najdzie nas ochota na coś słodkiego, to zdecydowanie warto sięgnąć po suszone owoce, które można jeść same lub dodać np. do musli. 

Dietetycy podkreślają, że suszone owoce zawierają zdrowe i nieprzetworzone cukry oraz aktywne składniki odżywcze, w tym błonnik, minerały i przeciwutleniacze. Jedzenie ich sprawia, że jesteśmy syci, a ponadto nie pojawiają się napady wilczego głodu.

6. Chipsy jabłkowe – zdrowsza wersja chipsów

Dla wielu osób słabością są chipsy, po które lubią sięgać np. wieczorem, podczas oglądania ulubionego serialu Jednak te, które kupujemy w sklepie są dosyć kaloryczne. Ich zdrowszą wersją są suszone jabłka, czyli tzw. chipsy jabłkowe. Ich regularne spożywanie wpływa pozytywnie na perystaltykę jelit, sprzyja procesowi odchudzania i daje uczucie sytości na długi czas. Chipsy jabłkowe można przygotować samodzielnie w piekarniku i nie wymaga to wiele pracy. Wystarczy pokroić jabłka na wąskie paseczki, a następnie suszyć w piekarniku. Oprócz jabłek do przygotowania chipsów można wykorzystać również inne owoce i warzywa, np. cukinię, buraki lub marchewkę.

Nawet osoby, które przebywają na diecie lub mierzą się z różnego rodzaju alergiami pokarmowymi mają czasami ochotę na „coś słodkiego”. Warto wówczas ściągnąć po zdrowe zamienniki słodyczy, które pozwolą czuć się dobrze i jeść smacznie. Wiele z nich można przygotować samodzielnie we własnej kuchni, co nie wymaga dużej ilości czasu ani umiejętności. Przygotowując nietuczące słodycze, zyskujemy natomiast niezwykłe urozmaicenie codziennej diety w postaci słodkich przekąsek.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.