zdrowe czekolady

Zdrowe czekolady- po jakie warto sięgać?

Czekolada spożywana w umiarkowanych ilościach jest znakomitym źródłem magnezu, żelaza oraz związków flawonoidowych. Ilość działających korzystnie na zdrowie składników wzrasta wraz z zawartością masy kakaowej. Niektóre produkty można uznać za zdrowe czekolady. Jedzenie takich słodkości może wpłynąć pozytywnie na pracę układu sercowo-naczyniowego, mózgu, zmniejszyć ryzyko rozwoju cukrzycy, jak i poprawić samopoczucie. Co trzeba wiedzieć o czekoladzie?

Co znajduje się w składzie czekolady?

Klasyczna czekolada nie potrzebuje wielu składników. Podstawą gorzkiej jest miazga kakaowa, natomiast mleczna wymaga dodatnia tylko mleka czy mleka w proszku. Tego rodzaju produkty wymagają dodania pewne ilości substancji słodzących. Zdrowe czekolady to te zawierające jak największą ilość miazgi kakaowej. W sprzedaży znajduje się wiele gatunków czekolad, jak:

  • czekolada gorzka- zawiera co najmniej 70 procent miazgi kakaowej, a więc nie ma w niej dużo tłuszczu kakaowego, cukru czy pozostałych dodatków. Taki produkt jest w pełni wartościowy i najzdrowszy,
  • czekolada deserowa- ma w sobie od 30 do 70 procent miazgi kakaowej, jest dużo słodsza, chociaż nie zawiera mleka, a więc spożyjąc ją w dalszym ciągu czuć delikatną goryczkę w smaku,
  • czekolada mleczka- zawartość miazgi w tym gatunku czekolady wynosi już co najwyżej 50 procent. Do produkty dodaje się mleko i cukier, jest to więc czekolada wyjątkowo słodka,
  • czekolada biała- nie ma wiele wspólnego z prawdziwą czekoladą, gdyż nie ma w niej miazgi kakaowej, a jedynie bazuje na tłuszczu kakaowym, cukrze, mleku i aromatach.

Producenci oferują wiele różnych słodkości z ciekawymi dodatkami, jak czekolada z orzechami, owocami liofilizowanymi, chili, płatkami kwiatów itp. Warto wybierać wysokiej jakości produkty, które nie mają w sobie sztucznych aromatów, substancji konserwujących czy oleju palmowego. Zdrowe czekolady powinny mieć nie tylko w sobie wiele miazgi kakaowej, ale można je poznać również po:

  • błyszczącej i jedwabistej powierzchni,
  • wyjątkowo mocnym kakaowym smaku,
  • naturalnym zapachu bez sztucznych aromatów,
  • charakterystycznym trzasku po przełamaniu.

Czy gorzka czekolada jest rzeczywiście zdrowa?

Tak, spożywając gorzką czekoladę organizmowi nie są dostarczane jedynie puste kalorie. Oprócz zapewnianej mu energii, następuje też podaż ważnych składników odżywczych. Pomimo tego, należy zawsze zjadać ją z zachowanym umiarem. Gorzka czekolada ma niski indeks glikemiczny, a więc nie powoduje nagłych skoków poziomu glukozy we krwi. Jej indeks wynosi 22, natomiast indeks mlecznej czekolady to już 49. Jeśli smak ciemnej czekolady jest dla nas zbyt gorzki, zawsze możemy sięgnąć po produkt z dodatkiem skórki pomarańczowej, chili czy soli morskiej.

Zdrowe czekolady bogate w substancje odżywcze

Najwięcej drogocennych substancji odżywczych znajdziemy w deserowej i gorzkiej czekoladzie, są to:

  • niacyna- wspiera uwalnianie się energii obecnej w pożywieniu,
  • żelazo- potrzebne w procesie produkcji czerwonych krwinek oraz w rozprowadzaniu tlenu w organizmie,
  • flawonoidy- hamują mechanizm utleniania tak zwanego złego cholesterolu, ponadto biorą udział w regulacji skurczu mięśni oraz naczyń i zwiększają odporność na infekcje. Flawonoidy są obecne w największej ilości w ziarnach kakao, a w mniejszej w jabłkach, winogronach czy migdałach,
  • teobromina- pobudza działanie nerek, działa moczopędnie, a także stymuluje ośrodkowy układ nerwowy,
  • fenylotylamina – czyli jedna z endorfin. Poprawia nastrój, dodaje pozytywnej energii.

Czekolada biała i mleczna też w mniejszej ilości posiada pewne substancje odżywcze, aczkolwiek nie są one uznawane za zdrowe. Znajduje się w nich mleko, co za tym idzie są źródłem białka i wapnia, czyli substancji wspierających prawidłowe działanie mięśni, systemu nerwowego, enzymów, jak i krzepliwości krwi.

Dlaczego warto jeść czekoladę?

Warto co jakiś czas sięgać po zdrowe czekolady, z paru ważnych powodów. Według przeprowadzonych badań po spożyciu czekolady obniża się aktywność płytek krwi, dochodzi więc do rzadszego ich zlepiania się, czyli w ten sposób przeciwdziała się zakrzepom i zawałom serca. Składniki obecne w tych słodyczach ochraniają przed zatorami i poprawiają działanie układu krążenia. Rozkurczają też naczynia krwionośne i neutralizują wpływ złego cholesterolu i zabezpieczają przed tworzeniem się skrzepów w naczyniach. Spożywanie dzienne oko 1/3 tabliczki gorzkiej czekolady zmniejsza ryzyko schorzeń serca. Ponadto, czekolada ma właściwości ochraniające organizm przed wolnymi rodnikami. Podnosi poziom serotoniny we krwi, a więc poprawia humor i dodaje wigoru. To źródło magnezu, który działa pozytywnie na system nerwowy- wspiera sprawność intelektualną i poprawia przewodnictwo nerwowe. Gorzka czekolada jest najbezpieczniejsza dla zębów, gdyż zawiera substancje zapobiegające próchnicy.

Zdrowe czekolady- jak je wybierać?

Kupując słodycze należy wziąć pod uwagę przede wszystkim ich skład. Miazga kakaowa powinna znajdować się na pierwszym miejscu listy składników. Cukru powinno być jak najmniej, natomiast tłuszczu kakaowego powinno być dużo, co jest gwarancją jakości czekolady. W składzie nie powinny znaleźć się substancje konserwujące, sztuczne dodatki czy inne tłuszcze.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.