kalorie w mlecznej czekoladzie

Słodycze w diecie – ile kalorii ma mleczna czekolada, biała oraz gorzka?

Będąc na diecie redukcyjnej staramy się unikać wszystkiego co zawiera w sobie cukier, tłuszcz oraz ogólnej żywności przetworzonej. Każdemu z nas zdarzają się jednak drobne odstępstwa od trzymanego na co dzień rygoru żywieniowego. Zjedzenie jednej kostki czekolady mlecznej dostarcza naszemu organizmowi 33 kcal. Ile kalorii mają najczęściej wybierane czekolady i czy jednorazowe zjedzenie całej tabliczki faktycznie zaprzepaszcza wysiłek poświęcony na treningi i wyrzeczenia? Poznaj najważniejsze informacje dotyczące czekolady!

Czekolada w diecie odchudzającej – mleczna, gorzka czy biała?

Wiele osób będących na diecie redukcyjnej zadaje sobie pytanie: czy naprawdę konieczna jest rezygnacja ze wszystkich słodyczy jakie dotychczas towarzyszyły nam w codziennym jadłospisie?

Odpowiedź na to pytanie jest o wiele bardziej złożona niż mogłoby się nam to wydawać. Dzieję się tak dlatego, ponieważ nie zawsze należy patrzeć krytycznym okiem na wszystko co zwykło się kojarzyć z wyrobami cukierniczymi. Istotna jest bowiem zawartość procentowa poszczególnych substancji w danym wyrobie. Zatem słodycze słodyczom nie równe! Najważniejsze jest więc to, co znajduje się w ich składzie a także kaloryczność danego produktu. Dieta nie musi więc oznaczać całkowitej rezygnacji ze wszystkiego co powiązane jest ze słodkościami. Który rodzaj czekolady sprawdzi się najlepiej jako przekąska w czasie diety odchudzającej? A także czym różni się ich skład?

Jaka czekolada jest najzdrowsza? – właściwości i główne składniki poszczególnych czekolad

Pierwszym składnikiem, który przychodzi nam do głowy na myśl o czekoladzie jest oczywiście kakao. To podstawowy produkt, pochodzący z Ameryki Południowej oraz Środkowej, wchodzący w skład tego cukierniczego wyrobu. W jakiej czekoladzie jest go najwięcej i jakie są jego właściwości?

  • Czekolada gorzka – to bez wątpienia absolutny lider pośród czekolad jeśli chodzi o zawartość miazgi kakaowej w swoim składzie. Najczęściej spotykane gorzkie czekolady to te posiadające od 60 do 90% kakao. Z kolei im więcej kakao w danym produkcie, tym mniejsza zawartość cukru. 
  • Czekolada mleczna – czekolada mleczna zawiera o wiele mniej kakao w swoim składzie niż gorzka. Zazwyczaj znajduje się w niej od 20 do 30% miazgi kakaowej. Mleczna czekolada charakteryzuje się natomiast znacznie wyższym poziomem cukru, a także tłuszczu ze względu na dodatek mleka. 
  • Czekolada biała – w jej skład w ogóle nie wchodzi miazga kakaowa. Biała czekolada wytwarzana jest w procesie stopniowego rozpuszczania masła kakaowego. Zawiera jednak spore ilości cukru, mleka w proszku, a także aromaty i emulgatory smaku. 

Która czekolada jest zatem najzdrowsza?

Czekolada, która zawiera w sobie największą ilość kakao uznawana jest za najzdrowszą. Zatem ciemna, gorzka czekolada ze względu na wysoką zawartość miazgi kakaowej w swoim składzie uznawana jest za najbardziej bogatą pod względem wartości odżywczych czekoladę. Kakao posiada bowiem wiele pozytywnych właściwości, min.:

  • jest źródłem cennych składników mineralnych: magnezu, żelaza, wapnia, sodu oraz potasu
  • ze względu na niski indeks glikemiczny nie wpływa na wahania poziomu glukozy we krwi 
  • posiada właściwości antyoksydacyjne 
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowej wartości ciśnienia krwi 
  • wspomaga pamięć oraz koncentrację

Gorzka czekolada posiada także najmniejsze ilości cukru oraz sztucznych dodatków.

Kaloryczność czekolad – ile kalorii ma czekolada mleczna, gorzka oraz biała?

W diecie redukcyjnej istotna jest również kaloryczność produktów. W końcu to od ujemnego bilansu energetycznego zależy sukces naszego odchudzania. Czekolada jest produktem, który powszechnie uznawany jest za sprzyjający przyrostowi tkanki tłuszczowej oraz wysokoenergetyczny. Sprawdźmy więc ile ile kalorii ma mleczna czekolada, ile gorzka, a ile biała.

  • Czekolada mleczna – 531 kcal w 100g produktu
  • Czekolada gorzka – 598 kcal w 100g produktu
  • Czekolada biała – 538 kcal w 100 g produktu 

Tradycyjna tabliczka czekolady waży zazwyczaj właśnie 100g. Zatem jednorazowe zjedzenie całej tabliczki mlecznej czekolady dostarczy nam mniej kalorii niż zjedzenie gorzkiej. Jednak nie warto skupiać się wyłącznie na wartości energetycznej produktu. Gorzka czekolada ze względu na znacznie niższy indeks glikemiczny nie powoduje aż tak dużego skoku insuliny we krwi jak czekolada mleczna czy biała. Dzięki temu cukier w organizmie utrzymuje się na stałym poziomie, co z kolei pozytywnie wpływa na zdrowie organizmu. 

Czekolada jest niezwykle popularnym oraz ogólnodostępnym rodzajem deseru i przekąski, który często gości w naszych domach. Ten słodki przysmak, chociaż należy do produktów o wysokiej zawartości kalorii, wcale nie musi być całkowicie wyeliminowany z naszej diety. Zjedzenie kilku kostek gorzkiej czekolady dziennie może pozytywnie wpłynąć na pamięć oraz, ze względu na wysoką zawartość magnezu, usprawnić pracę mózgu i poprawić koncentrację. Produktami, na które warto uważać będąc na diecie redukcyjnej są natomiast czekolada mleczna oraz biała, które posiadają znacznie większe ilości cukru oraz dodatkowych wzmacniaczy smaku.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.