jakie słodycze dla 1,5 rocznego dziecka

Jakie słodycze dla 1,5 rocznego dziecka wybrać?

Podawanie słodyczy małemu dziecku zbyt wcześnie i bez umiaru, nie przyniesie żadnych korzyści jego organizmowi, wręcz przeciwnie. Wbrew pozorom nie oznacza to tego, że 1,5 rocznemu dziecku nie można podawać żadnych słodkich przysmaków. Pewne pokarmy mogą być podawane także takiemu maluchowi. Istotna jest to, abyśmy sięgali po zdrowe smakołyki i podawali je swojej pociesze w odpowiedniej ilości. Co należy wiedzieć o słodyczach w diecie dziecka i po jakie z nich sięgać?

Cukier w diecie dziecka- rodzaje

Znanych jest kilka rodzajów cukru, w zależności je składu dzieli się je na proste oraz złożone. Do prostych zalicza się glukozę, fruktozę (obecna w miodach, owocach) oraz sacharozę (cukier buraczany). Cukry te sprawnie się wchłaniają, co skutkuje wzrostem poziomy glukozy we krwi oraz jej nagłym spadkiem. Jeśli chodzi o te złożone, jest to laktoza (składnik mleka), skrobia (składnik zbóż, orzechów, kukurydzy i ziemniaków), błonnik (obecny w owocach i warzywach). Cukry złożone doprowadzają do wolniejszego uwalniania się insuliny oraz zaspokajają głód na dłuższy czas, a więc działają lepiej na organizm. Małe dziecko potrzebuje obu rodzajów cukru, oczywiście w rozsądnej ilości.

Ile cukru powinno być w diecie malucha?

Ilość cukru w posiłkach i napojach nie może przekraczać 10 procent dobowego zapotrzebowania na energię. A więc 1,5 roczne dziecko o wadze 12 kg może spożywać do maksymalnie 4 łyżeczek cukru dziennie, co odpowiada połowie szklanki soku owocowego. Zbyt duża ilość cukru w diecie malucha przyczynia się do rozwoju poważnych chorób (cukrzyca, otyłość, choroby serca, zaburzenia psychoruchowe, nowotwory). Warto dodać, że dziecko spożywając produkty słodzone, traci apetyt na wartościowe posiłki, co może przyczyniać się do pewnych niedoborów składników odżywczych. Duży udział cukrów w diecie upośledza też wchłanianie istotnych pierwiastków (żelazo, cynk), jak i sprzyja powstawaniu próchnicy.

Jakie są zdrowe słodycze dla dzieci?

Jakie słodycze dla 1,5 rocznego dziecka wybrać? Pierwsze 1000 dni życia dziecka jest niezwykle ważne dla wyrobienia jego prawidłowych nawyków żywieniowych. Jakie słodycze można podawać maluchowi w wieku 1,5 roku? Najlepiej sięgać na samym początku po owoce, aby zaznajomić go ze słodkim smakiem. Jest w nich obecny naturalny cukier, czyli fruktoza. Możemy z nich zrobić sok, przygotować mus, czy też dodać do placków oraz ciast. Owoce są ten świetnym składnikiem pierogów czy naleśników. A jakie wybrać zdrowe słodycze dla naszej pociechy ze sklepu?

Powinny być to przede wszystkim suszone owoce jak: chipsy jabłkowe, chipsy buraczane, śliwki, morele, figi, daktyle, rodzynki. Suszone owoce są słodkie i można z nich stworzyć wiele różnych pysznych deserów. Przed podaniem musimy je oczywiście dobrze pokroić, aby zmniejszyć ryzyko zadławienia niemowlaka. W sprzedaży dostępnych jest też wiele innych słodyczy dla małych dzieci, przed ich kupnem musimy jednak zapoznać się z listą składników. Nie mogą one zawierać cukru, soli, konserwantów czy innych sztucznych dodatków. Wiele przysmaków dla niemowląt zawiera zamienni cukru jak ksylitol.

Jak przygotować słodycze dla 1,5 rocznego dziecka?

Jakie słodycze dla 1,5 rocznego dziecka przygotować samodzielnie w domu? Pierwszym pomysłem są zdrowe żelki, które można przygotować samodzielnie w domu. Do ich zrobienia wystarczy sok owocowy, owoce oraz żelatyna wieprzowa. Jeżeli chcemy dziecku podać kakao, wcale nie musimy sięgać po to sklepowe. Możemy je przygotować, a wystarczy do tego jedynie naturalne kakao i mleko, dosłodzić można je miodem. Innym pomysłem na pyszny przysmak jest deser mleczny. Mleko jest słodkie, gdyż zawiera laktozę. Dobrym smakołykiem dla takiego malca są przeróżne budynie, jogurty, napoje mleczne i koktajle. Dostarczają mu białka i wapna, które są potrzebne do prawidłowej mineralizacji kości.

Mleczne desery można wzbogacić o świeże owoce, wiórki czekolady, rodzynki, cynamon. W domu można też przygotować smaczne ciastka, używając do tego zdrowej mąki razowej czy graham. Warto też sięgnąć po dobrej jakości tłuszcze i owoce. Ciasta nie wolno przesładzać, a najlepiej sięgnąć po cukier trzcinowy, ksylitol czy melasę. Dodatkiem mogą być suszone owoce. Co ważne, nie korzystajmy z gotowych posypek do ciast, gdyż zawierają one substancje koloryzujące i barwniki. W domu możemy też samodzielnie przygotować ciasteczka dla dzieci, dodając niewielką ilość cukru.

Czym można zastąpić cukier?

Na rynku dostępnych jest wiele substancji, które stanowią alternatywy dla białego cukru. Oprócz sztucznych substancji słodzących takich jak aspartan, mamy do wyboru te naturalne, jak:

  • syrop z agawy,
  • melasa,
  • cukier brązowy,
  • cukier kokosowy,
  • syrop daktylowy.

Jak dbać o ząbki dziecka?

Maluch powinien jeść sporo owoców i warzyw, gdyż taka dieta zmniejsza ochotę na słodycze. Po każdym posiłku warto przepłukać buzię malucha. Przed snem nie powinniśmy dawać dziecku słodkich napojów i owoców. Płukanie ust powinno odbywać się również po podaniu syropu, który przeważnie zawiera w składzie cukier. Aby dbać o małe ząbki, powinniśmy też pamiętać o regularnych wizytach u stomatologa.

Jakich słodyczy unikać?

Unikać należy zwłaszcza napojów gazowanych. Dziecko powinno być przede wszystkim wodę, a zamiast napojów kolorowych lepiej podać mu sok. Zamiast niezdrowych chipsów, lepiej zakupić zdrowe chipsy owocowe, których w sklepach jest spory wybór. Unikajmy też niezdrowych żelków, w których składzie dominuje cukier. Producenci słodyczy oferują nam produkty, w których znajduje się wyłącznie sok owocowy i żelatyna, bez dodatku cukru.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.