czy słodycze w diecie dziecka są potrzebne

Czy słodycze w diecie dziecka to dobry pomysł?

Słodycze są obecne w ogólnie dostępnej żywności od stuleci i stanowią jeden z ulubionych posiłków zwłaszcza wśród dzieci. Kontrolowane spożywanie słodyczy przez dzieci nie przynosi wielu niepożądanych efektów. Jednak wystarczy niewielkie przekroczenie dopuszczalnej, według specjalistów, dziennej dawki cukru aby słodycze powodowały wiele ciężkich schorzeń i chorób wśród dzieci. Warto zatem wiedzieć czy słodycze w diecie dziecka to dobry pomysł – a jeśli tak – to w jakiej ilości.

Czy nadmiar cukru w diecie dziecka jest groźny?

W myśl powiedzenie „Wszystko w rozsądnych ilościach jest dla ludzi” również spożycie cukru przez dzieci w kontrolowanych ilościach nie jest niczym złym. Sam cukier jest niezbędny do podstawowych funkcji życiowych np. to on odpowiada za wzrost energii, która może być spożytkowana na wysiłek fizyczny podczas zajęć sportowych. W dodatku dzieci będąc jeszcze w wieku niemowlęcym spożywają mleko matki, w którym zawarta jest laktoza nazywana inaczej cukrem mlekowym. Dlatego też słodki smak jest znany dzieciom od samego początku ich życia.

Należy jednak pamiętać, iż spożycie cukru powinno być ograniczone adekwatnie do stanu zdrowia i predyspozycji danego dziecka. Nadmiar cukru w codziennej diecie dziecka może być niezwykle groźny i powodować szereg chorób, które będą bardziej widoczne wraz z biegiem czasu.

Jakie mogą być skutki nadmiernego spożycia cukru przez dzieci?

Zgodnie z najnowszymi wynikami badań przeprowadzonych przez polskie i międzynarodowe Instytuty ds. Wyżywienia i Rolnictwa ok. 80% dzieci w wieku 7-17 lat spożywa nadmierną ilość cukru. Są to dane zatrważające gdyż, tak jak zostało to wspomniane wcześniej, nadmiar spożywanego cukru może doprowadzić do szeregu chorób lub schorzeń. Zaliczają się do nich m.in.:

  • nadpobudliwość ruchowa – objawia się ona najczęściej poprzez brak możliwości siedzenia lub ustania w jednym miejscu, niekontrolowane ruchy rękami, drżenie nóg itp.;
  • obniżony iloraz inteligencji – choć wydaje się to mało prawdopodobne to wśród dzieci spożywających większe ilości cukru w wieku 8-10 lat iloraz inteligencji IQ był o 5 punktów niższy niż u dzieci jedzących zalecaną ilość cukru na dzień;
  • choroby cywilizacyjne – mowa tutaj o chorobach takich jak cukrzyca, miażdżyca, choroba wieńcowa serca, zakrzepica, nadciśnienie tętnicze, choroby serca, które rozwijają się powoli a ich objawy zaczynają być widoczne zazwyczaj dopiero po kilku latach.

Warto zatem wiedzieć, iż zgodnie z zaleceniami WHO dzienna dawka spożycia cukru dla dziecka powinna wynosi maksymalnie 25 gramów. Jest to równowartość 6 łyżeczek cukru do herbaty, który może być spożywany w różnej formie. Dobrze również zdać sobie sprawę, iż cukier nie jest obecny wyłącznie w słodyczach ale też np. w sokach, sosach, płatkach śniadaniowych czy też kremach do smarowania chleba.

W jaki sposób można ograniczać słodycze w diecie dziecka?

Ograniczanie spożycia cukru przez swoje dzieci nie jest łatwym zadaniem jednak jest konieczne z punktu widzenia ochrony jego zdrowia. Istnieje jednak kilka sposobów by ułatwić swojemu dziecku zrozumieniu dlaczego jest to istotne i ograniczać nadmierne spożycie cukru. Do tych sposobów zaliczają się:

  • zastąpienie słodyczy owocami – owoce, w odróżnieniu od słodyczy, zawierają naturalnie występujące cukry. Dodatkowo każdy owoc zawiera w sobie różne witaminy np. witaminę C, A, witaminy z grupy B, potas, żelazo itp. Będzie to znacznie lepszy wybór niż spożywanie słodyczy z dużą zawartością cukru i praktycznie bez wartości odżywczych;
  • wpajanie zdrowych nawyków – ograniczanie spożywania cukru przez dzieci można również rozpocząć poprzez kontrolowanie i regulowanie ilości spożywanych słodyczy. Można tego dokonać np. ograniczając dziecku kieszonkowe jednocześnie kupując mu do zjedzenia zdrowe produkty czy też ograniczać spożywanie np. 1 słodyczy na 3 dni;
  • wybieranie produktów o niskiej zawartości cukru – cukier w nadmiernej ilości występuje nie tylko w słodyczach ale również w sokach, płatkach śniadaniowych czy serkach. Zamiast tych produktów warto wybrać np. soki naturalnie tłoczone, płatki owsiane czy też serki naturalne bez dodatkowych smaków;
  • stosowanie zamienników – doskonałym przykładem zastosowania zamienniku cukru jest spożywanie przez dziecko ksylitolu, stewii lub naturalnego miodu. Można tymi produktami również posłodzić herbatę a będą one znacznie zdrowsze niż sam cukier.

Bazując na wyżej przedstawionych danych można odnieść wrażenie, iż ograniczenie spożywania przez dzieci cukru wydaje się żmudnym i trudnym do zakończenia procesem. Jednak ze względu na niekorzystne działania jakie może spowodować nadmierne spożycie cukru takie działanie może okazać się konieczne. Ze względu na rozwój chorób cywilizacyjnych jak cukrzyca czy otyłość ograniczanie spożycia cukru już od najmłodszych lat będzie miało pozytywny wpływ na zdrowie w dorosłym życiu.

Z drugiej strony należy pamiętać, iż sam cukier jest niezbędny do funkcjonowania organizmu dlatego też jego spożywanie powinno być ograniczone do maksymalnej dawki rekomendowanej przez Światową Organizację Zdrowia.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.