ograniczenie słodyczy

W jaki sposób ograniczenie słodyczy może pomóc?

Słodycze są grupą produktów szkodliwych dla zdrowia, dlatego warto ich unikać. Osoby podjadające tego rodzaju przysmaki, z pewnością zastanawiają się, czy da się je ograniczyć w swojej diecie? Pomimo odczuwania chęci na łakocie, jest to możliwe. Skutecznym sposobem na ograniczenie słodyczy jest spożywanie regularnych posiłków, nie gromadzenie słodyczy w domu, jak i sięganie po ich zdrowsze zamienniki.

Ile cukru może znaleźć się w naszym codziennym menu?- ogólne zalecenia na ograniczenie słodyczy

Zgodnie z zaleceniami WHO dozwolona ilość cukru w codziennej diecie człowieka wynosi 5 łyżeczek (osoby dorosłe) oraz 3 łyżeczki (dzieci). Wartości te odnoszą się do cukru dodanego, a więc używanego w żywności w celu poprawy jej smaku, trwałości czy przydatności do spożycia, tekstury. Cukier stosowany w produktach żywnościowych jest to przeważnie mieszanina cukrów prostych, a więc glukozy, fruktozy oraz sacharozy. Substancje słodzące znajdujące się w składzie artykułów żywnościowych, mogą mieć różne nazwy, jakie jak:

  • cukier inwertowany,
  • dekstryna,
  • dekstroza,
  • cukier brązowy,
  • laktoza,
  • sorbitol,
  • karmel,
  • maltodekstryna,
  • sacharoza,
  • fruktoza,
  • glukoza,
  • koncentrat soku owocowego,
  • syrop kukurydziany,
  • wysokofruktozowy syrop kukurydziany.

Niekiedy wykorzystywane są też pewne zdrowsze zamienniki cukru, jak ksylitol, erytrytol, melasa, stewia. Ograniczenie słodyczy jest prostsze niż myślimy, gdyż ze słodkiego smaku nie trzeba wcale zrezygnować z dnia na dzień. Można sięgnąć w końcu po zdrowsze łakocie, słodzone zdrowszymi zamiennikami cukru.

Najczęstsze przyczyny apetytu na słodycze

Chcąc ograniczyć słodycze warto wcześniej poznać główne przyczyny apetytu na łakocie. Wśród nich wymienia się zwłaszcza:

  • połączenie tłuszczu oraz cukru- słodkie przysmaki składają się właśnie z tych dwóch składników, dzięki którym mają tak dobre walory smakowe. Mieszanka ta rzadko pojawia się w naturze oraz produktach zdrowych, co oczywiście utrudnia zastąpienie tych przysmaków innym produktem,
  • źle zbilansowane posiłki- dieta musi być oparta o zasady zdrowego odżywienia, w innym razie najpewniej będziemy sięgać po łakocie. Apetyt na słodycze zwiększa się zwłaszcza przez niskie spożycie biała zawartego w mięsie, nabiale czy roślinach strączkowych. Kolejną przyczyną zwiększonego apetytu na słodkie produkty jest zbyt mała ilość wypijanej wody oraz niskie spożycie błonnika,
  • jedzenie słodyczy w trudnych chwilach- słodkie przekąski są często zjadane na pocieszenie i traktowane jako sposób na stres, złe samopoczucie, niemiłe doświadczenia. Słodycze jemy też często z nudy,
  • zbyt niska wartość energetyczna diety- innym powodem może być też dostarczanie organizmowi zbyt małej ilości kalorii. Pojawia się wówczas naturalny głód fizjologiczny, który można szybko zaspokoić właśnie zjadając słodkie przysmaki.

 Jak skutecznie ograniczyć słodycze w codziennej diecie?

Na początku powinniśmy zastanowić się, po jakie słodycze i w jakich ilościach sięgamy najczęściej. Chodzi nie tylko o batony, czekolady, ale też domowe wypieki, ciasteczka i słodzone napoje. Określenie ilości i rodzaju spożywanych łakoci pokaże nam tak naprawdę skalę naszego problemu. To właśnie od niej zależeć będzie też dalszy sposób postępowania. Aby ograniczyć słodycze, należy przede wszystkim zadbać o to, aby nasza dieta była zdrowa, dobrze zbilansowana i urozmaicona.

Na samym początku postarajmy się zrezygnować zwłaszcza z kupnych ciastek, batonów, czekolad, cukierków czy żelek. Zamiast nich lepiej jest samodzielnie przygotować domowy wypiek, najlepiej słodzony zdrowszym zamiennikiem cukru. Ze słodyczy nie trzeba całkowicie zrezygnować, nawet na diecie redukcyjnej. Trzeba jednak zadbać o ich jakość. Zamiast kolorowych napojów, które mają w sobie ogromne dawki cukru, możemy sięgnąć po zdrowszy sok, w którym cukier występuje naturalnie. Oczywiście, dobrze, jeśli przygotujemy go samodzielnie. Nie kupujmy słodyczy i nie trzymajmy ich w domu. Sama świadomość posiadania słodkich przysmaków często zmusza nas do udania się po nie. Jeśli odczuwamy często ochotę na łakocie, musimy je czymś zastąpić. Jest to ważne zwłaszcza na początku ograniczania słodyczy.

Po co sięgać zamiast słodyczy?

Jeśli często zdarza nam się podjadać pomiędzy posiłkami, to lepiej wybrać inne produkty, zamiast słodkich przekąsek. Mogą być to:

  • ciasto z fasoli czy ciecierzycy,
  • chipsy z owoców albo warzyw,
  • suszone owoce (figi, śliwki, morele),
  • orzechy,
  • świeże owoce,
  • jogurty bez cukru,
  • musy oraz koktajle owocowe,
  • sorbety owocowe,
  • słodycze z suszonych owoców oraz bakalii.

Dobrym rozwiązaniem jest też sięganie po słodycze, których smak został wzbogacony ksylitolem, stewią czy erytrolem. Zdrowych nawyków warto uczyć już od dzieciństwa. 

Nadmierne i świadome spożywanie słodyczy jest niezwykle szkodliwe dla zdrowia. Cukier to główna przyczyna otyłości, cukrzycy czy rozwoju próchnicy. Właśnie z tego względu ograniczenie słodyczy w codziennej diecie jest tak istotne. Aby to zrobić, warto pamiętać o spożywaniu dobrze zbilansowanych posiłków. Dobrze jest wyznaczyć sobie małe cele i powoli je osiągać. W przypadku chęci na coś słodkiego, zawsze można sięgnąć po zdrowe owoce czy przekąski.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.