jak zrobić zdrowe żelki

Jak zrobić zdrowe żelki?

Żelki są idealną przekąską dla maluchów – są słodkie, lekkostrawne i kolorowe, dzięki czemu pobudzają zmysły nie narażając dziecka na przykre reperkusje. Niestety żelki kupne w swoim składzie często mają duże ilości substancji dodatkowych oraz ogromne ilości cukru, przez co nie są najzdrowszą przekąską dla dziecka. Jak zrobić zdrowe żelki? Na szczęście łatwo jest wykonać zdrowszy zamiennik w zaciszu domowym – do tego będziesz potrzebować jedynie garnka, żelatyny, cytryny, soku owocowego oraz cukru (opcjonalnie). Jeżeli chcesz poznać prosty przepis na domowe żelki dla dziecka – czytaj dalej.

Dlaczego żelki są odpowiednią przekąską dla Twojego dziecka?

Żelki to przekąska składająca się zazwyczaj z żelatyny, cukru, soku owocowego i składników dodatkowych – zależnie od tego czy są kupne, czy też wyrobu domowego mogą zawierać różne proporcje zalecanych składników, a obok nich konserwanty, które zapobiegają psuciu się pokarmu. Żelki są niskoenergetyczną, węglowodanową przekąską, która w szybkim tempie podnosi poziom glukozy we krwi – co skutkuje szybkim zastrzykiem energii, która może zostać spożytkowana na zabawę czy też naukę. Żelki wyrabiane w domu zawsze są lepszym wyborem od tych kupionych w sklepie – nie tylko możesz je spersonalizować pod gust dziecka, wybierając soki z jego ulubionych owoców, ale również znacznie ograniczyć ilość prostego cukru w nich.

Ilość prostego cukru w żelkach kupnych jest bardzo duża – a co za tym idzie mogę one sprzyjać próchnicy i rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Ze względu na samodzielnie dobieraną zawartość cukru w domowych żelkach i obecność soków owocowych, z którymi w parze idą witaminy i fruktoza – domowe żelki mogą być niskokaloryczną, słodką przekąską, która zadowoli podniebienie Twojego malucha i dostarczy mu niezbędnych witamin i mikroskładników. Obecność żelatyny w diecie wpływa też pozytywnie na stawy obwodowe.

Domowe żelki bez cukru?

 Przymierzając się do wyrobu domowych żelków zapewne zastanawiasz się jak dużo cukru powinno się w nich znaleźć – odpowiedź może Cię zaskoczyć. Dzięki dodatkowi soku owocowego możesz wykluczyć cukier z przepisu, a żelki dalej pozostaną słodkie. Pamiętaj jednak, aby w wariancie bezcukrowym użyć soku o wyraźnym smaku, którego nie będzie trzeba dopełniać. Jeżeli chcesz jednak dosłodzić żelki bez dodawania do nich cukru możesz wybrać roślinne, zdrowe słodziki, które można nabyć w prawie każdym popularnym sklepie, takie jak chociażby stewia. Alternatywną dla cukru i słodzików jest zastosowanie miodu – jednak wstrzymaj się z tym rozwiązaniem jeżeli Twoje dziecko jest alergikiem, bądź nie przekroczyło trzeciego roku życia. 

Jak zrobić zdrowe żelki? – przepis

Przepis na domowe żelki jest zależny od tego jakimi narzędziami dysponujesz. Poniżej znajdziesz przepisy na domowe, pyszne żelki.

Dla miłośników thermomixa

Aby przygotować żelki przy pomocy thermomixa będziesz potrzebować następujących składników: żelatyny (80g), soku owocowego(600ml), cukru(400g), wody, odrobinę soku z cytryny (najlepiej świeżo pozyskanego). Ze składników stwórz zawiesinę, którą następnie należy wlać do thermomixa. Ustawiając parametry urządzenia ustaw czas na 5 minut, obroty na 2, a temperaturę na 100 stopni Celsjusza. Innym wariantem jest wlanie do thermomixa galaretki, którą następnie przegotowujemy na tych samych parametrach. Powstałą ciesz w obu przypadkach należy na końcu przelać do foremek i ostudzić aż uzyskają konsystencję żelek. Jeżeli chcesz uniknąć cukru w przepisie zamiast niego dodaj słodziku wedle uznania i/lub zwiększ ilość soku owocowego.

Prosty przepis garnkowy 

Jak zrobić zdrowe żelki bez specjalistycznego sprzętu? Aby przygotować żelki wystarczą ci: szklanka soku owocowego, łyżka soku z cytryny i 4 kopiate łyżki substancji żelującej (najlepiej żelatyny). Opcjonalnie możesz dodać cukier w odpowiednich dla Ciebie ilościach. Mieszamy składniki i podgrzewamy miksturę w garnku – pamiętaj aby nie dopuścić do wrzenia, gdyż żelatyna straci właściwości żelujące. Kiedy będziesz pewna, że żelatyna rozpuściła się możesz zaprzestać podgrzewania. Powstałą zawiesinę wlej do foremek i pozwól jej ostygnąć, póki nie przybierze konsystencji żelek.

Podsumowanie

Żelki są idealną przekąską dla dzieci – są słodkie, niskokaloryczne i kolorowe. Tutaj znajdziesz przepis na kolorowe żelki. Można je znaleźć na półkach każdego sklepu i należą do najczęściej wybieranych przez dzieci słodyczy. Jednak ze względu na wysoką zawartość cukru mogą prowadzić do pojawienia się próchnicy. Domowe żelki zawsze będą lepsze niż te ze sklepu – możemy dowolnie dobierać ich skład, dzięki czemu odpowiemy na wszystkie potrzeby dziecka, umożliwia to również ograniczenie ilości cukru w żelkach.

Istnieje wiele sposobów na zrobienie żelek w domu, również tych nie wymagających specjalistycznego sprzętu – jedyne czego potrzebujesz to: chęci, żelatyna, sok owocowy, cytryna i opcjonalnie cukier. Zdrowe żelki na bazie soków owocowych dostarczą Twojemu dziecku witamin i mikroelementów, które będą wspomagać jego odporność i zdrowy rozwój, a ich wykonanie zajmuje zaledwie parę chwil.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.